(( من می‌خرم، پس هستم)) شعار فرهنگ مصرف‌گرایی یا Consumerism است.

مصرف‌گرایی یک مفهوم اقتصادی اجتماعی است که خرید کالاها و خدمات را به هر میزان بیشتر تشویق می‌کند.

عده ای جعل این واژه را از طرف تورستن وبلن می‌دانند. وبلن اقتصاددان و جامعه‌شناس آمریکایی و از رهبران نهادگرایی است که در کتاب خود، «نظریه‌ی طبقه‌ی مرفه»، به معرفی عبارت «مصرف متظاهرانه» می‌پردازد. البته این نظریه تنها یک بُعدازمصرف‌گرایی است. مصرف(Consumption) در لغت به معنای خرج کردن و مصرف‌گرایی عبارت است از اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی.

برخلاف آموزه های غرب ، مصرف در دین اسلام به اندازه نیاز توصیه شده و اضافه بر نیاز اسراف نامیده می شود؛ وقتی در یک جامعه مصرف گرایی رفتار غالب می شود، پیامدهای منفی ای متوجه جامعه مدنظر خواهد بود، اول اینکه ذخائر طبیعی و خدادادی هر کشوری محدود است و وقتی اصل مصرف است نه چیز دیگر، واضح است که این جامعه با خطر اتمام ذخائر روبروست. دیگر اینکه جوامع مصرف کننده وابسته اند به تولیدکنندگان و اگر این تولید کنندگان کشورهای غیر باشندآن جامعه در صورت قطع روابط دیپلماتیک، تحریم یا جنگ، به شدت نیازمند و وابسته شده و مجبور به تسلیم خواهدشد؛جوامع پرمصرف بهترین بازار برای کشورهای دیگراند اما جوامع تولیدکننده با رونق تولید در واقع رونق دهنده اقتصاد و زندگی خود هستند.

این رویه در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران در حال رشد بوده و خطرناک است. می توان با تغییر این رویه به وسیله فرهنگ سازی و کمک به تولید ملی از خطرات یادشده جلوگیری کرد، علاوه برایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و فقر، موجب افزایش نرخ ازدواج و موالید شد که بدنبال آن نیروی کار جامعه ازدیاد خواهد یافت.چنین جامعه ای در مقابل خطرات و تهدیدها بیمه و مصون خواهد شد.

شهید حسین الهدی در نامه ای به خواهرش می نویسد:

((« انسان این عصر زندگی را وقف تهیه وسایل زندگی می کند» ما زندگی را در رنج می گذرانیم تا راحتی و آسایش ایجاد کنیم تمام عمر می دویم به این امید که لحظاتی بنشینیم. تمام عمر زحمت می کشیم تا استراحت کنیم و البته عمر می گذرد و راحتی و آسایش و نشستن و آرامش را لمس نمی کنیم و نمی یابیم زیرا مرتباً از طریق اجتماع به ما نیازهای جدید تلقین می شود. نیازهای کاذب و مصنوعی که دائماً در آدم بوجود می آورند بوسیله تبلیغات است. تلویزیون را روشن می کنید بعد از دو ساعت خاموش می کنید به خودتان نگاه می کنید می بینید هفت هشت احتیاج خرید تازه بوجود آمده که قبلاً لازم نداشتید قبلاً مثلاً با خاکستر دیگ را می شستید امروز حتماً باید پودر… بخرید. بوردا می خرید…. یکنواختی و قالبی شدن انسان ها در جوامع گوناگون و مخصوصاً در ملت ما که مرتباً بوسیله برنامه های فرهنگی مان در سطح وسیعی از طرف مسئولان امر پیاده می شود همه در قالب های ماشینیسم بخاطر بالا بردن مصرف جهانی مخصوصاً جهان سوم که دنیای صنعتی به ما تحمیل می کند. غارت اصالتها، منابع معنوی و از بین رفتن خصوصیات زندگی شرقی و یا اسلامی که عبارت از مصرف هر چه کمتر و تولید هر چه بیشتر بوسیله عوامل آموزشی دگرگون می شود.

چرا که اروپای صنعتی می بایست برای تولیدات اضافی خود مصرف کننده پیدا کند. و چه کند که بتواند کالای مصرفی بدهد و مواد تولیدی بگیرد و منت هم بگذارد و خود را هم بالاتر و متمدن قلمداد کند واگر هم سواری خواست حیوان خوبی تربیت کرده باشد و… .