درمان سرفه شبانه با چای و عسل و درمانهای خانگی که باید بدانید

درمان سرفه شبانه با چای و عسل و درمانهای خانگی که باید بدانید

درمان سرفه شبانه – شما هم از سرفه کلافه شدید ؟ از اوایل شب شروع میشه و خواب و استراحت خودتون و اطرافیانتون رو از بین میبره ؟

سرفه‌ها ذاتا تمایل دارند به این‌که شب‌ها دردسرساز شوند چون در طول روز، ما به‌طور طبیعی غذا می‌خوریم و در نتیجه کمک می‌کنیم به این‌که مخاط بینی از گلو و بینی پایین بروند.

با این ‌حال، وقتی که شب‌ها دراز می‌کشیم، پاک‌سازی مسیر تنفسی برای بدن سخت‌تر می‌شود و دیگر مانعی مانند غذا خوردن نیز وجود ندارد که جلوی سرفه را بگیرد.

در چنین حالتی، مخاط‌ها بیشتر در گلو تجمع می‌کنند و شما هم به‌طور غریزی برای مقابله با آن‌ها سرفه می‌کنید. به ‌علاوه، اگر مسیر بینی شما بسته شده باشد، مجبور می‌شوید که از مسیر دهان تنفس کنید.

همین حالت می‌تواند دهان را خشک کند و عصب‌های پشت گلو را طوری تحریک کند که باعث سرفه بیشتر شوند.

شیوه‌های مقابله با سرفه شبانه با وجود تمام نکاتی که در قسمت بالا شرح داده شدند، هنوز هم راه‌هایی برای مقابله با سرفه شبانه وجود دارند. شما می‌توانید از ترفندهای زیر برای این مقابله کمک بگیرید.

 

۱. استفاده از دستگاه بخور

هوای خشکی که بوسیله‌ی “تهویه‌های خنک کننده در تابستان” و “سیستم‌های گرمایشی در زمستان” در محیط اطراف شما ایجاد می‌شود، می‌تواند سرفه را بدتر کند.

بدین منظور، افراد برای افزایش رطوبت، می‌توانند از دستگاه‌های بخور در شب استفاده کنند. این کار به تسکین گلو و پیشیگری از سرفه کمک می‌کند. با این حال، رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند به رشد قارچ و کپک کمک کند؛ بطوری که کپک خود می‌تواند موجب حساسیت شده و در نتیجه سرفه را بدتر کند.

با استفاده از دستگاه رطوبت سنج می‌توانید، سطح رطوبت اتاق را بررسی کنید. سطح رطوبت در حدود ۵۰ درصد مناسب خواهد بود.

۲. کاهش مواد آلرژی زا

یکی دیگر از راه های درمان سرفه شبانه و سایر سرفه‌هایی که ممکن است در طول روز با آن درگیر باشید، کم کردن مواد آلرژی زا از محیط اطراف زندگی است. آلرژی زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، نسبت به یک ماده بی خطر، بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم شایع آلرژی عبارتند از عطسه، گرفتگی و سرفه.

شایع‌ترین محرک‌های آلرژی زا عبارتند از کپک، حیوان خانگی و گرد و غبار. برای کاهش مواد آلرژی زا، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

برای پاک کردن گرد و غبار، از یک جاروبرقی با فیلتر هپا (HEPA) استفاده کنید.

مجله، کتاب و زلم زیمبو را در اتاق خواب خود نگه ندارید. این وسایل باعث جذب گرد و غبار می‌شوند.

ملافه‌های خود را یک بار در هفته با آب گرم بشویید.

قبل از خواب، حمام کنید.

۳. کنترل بیماری ریفلاکس معده

بیماری ریفلاکس معده (GERD) نوعی اختلال گوارشی بوده که باعث می‌شود برخی از محتویات معده به سمت مری باز گردند. این امر می‌تواند به تحریک گلو و سرفه، به ویژه در شب، منجر شود.

افراد مبتلا به GERD باید درباره کنترل این بیماری، با پزشک خود مشورت کنند. از مصرف غذا‌هایی که باعث سوزش معده می‌شوند، اجتناب کنید. همچنین بهتر است ۴ ساعت قبل از خواب، دیگر غذایی مصرف نکنید.

۴. خوردن چای با عسل

خوردن چای داغ با عسل می‌تواند به تسکین گلو، کاهش سوزش و خلط کمک کند. توجه کنید که برای درمان سرفه شبانه در کودکان زیر یکسال، نباید عسل استفاده کرد؛ زیرا عسل می‌تواند باعث نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم شود.

۵. مصرف دارو

بعضی از افراد ممکن است بخواهند از دارو برای تسکین سرفه استفاده کنند. دارو‌های سرفه عبارتند از:

سرکوب کننده‌های سرفه: این داروها، بازتاب و واکنش سرفه را مسدود می‌کنند. نوع تجویزی آن‌ها حاوی کدئین است.

دارو‌های خلط آور: این دارو‌ها به کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند.

دارو‌های سرفه ممکن است عوارض جانبی داشته و یا با دیگر دارو‌ها تداخل پیدا کنند. بنابراین قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در غالب مواقع با استفاده از یکی از پیشنهادات بالا می‌توانید سرفه شبانه را کاهش دهید. با این حال، گاهی ممکن است سرفه به حدی شدید باشد که باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید:

– تب بالاتر از ۳۸.۸ درجه سانتی‌گراد

– سرفه به مدت بیش از یک هفته

– خون بالا آوردن به همراه سرفه

– خستگی

– خس خس

– احساس درد در قفسه‌ی سینه

– مشکل تنفس