درمان افتادگی شانه و درمان خانگی با حرکات ساده در منزل

درمان افتادگی شانه و درمان خانگی با حرکات ساده در منزل

دکتر شاهین صالحی با بیان این مطلب افزود: افتادگی شانه شرایط و وضعیتی است که با پایین آمدن خفیف، متوسط و شدید یک طرفه یا دو طرفه شانه‌ها همراه است و می‌تواند درد داشته یا نداشته باشد.

وی ادامه داد: آسیب و التهاب تاندون‌ها و بورس ناحیه، عدم توازن و اسپاسم عضلانی دلیل بروز درد در این عارضه است البته در مواردی هم افتادگی شانه بدون علائم بالینی است.

صالحی گفت: استفاده از کیف‌ها یا کوله پشتی‌های سنگین، خم شدن به جلوی طولانی که موجب آویزان ماندن دست‌ها ‌شود، برداشتن بارهای سنگین به ویژه با یک دست، ضعیف شدن عضلات گردنی و پشتی، آسیب‌های حاد و پارگی عضلات و تاندون‌های ناحیه و اختلالات آناتومیکی مثل انحراف ستون فقرات از جمله علل بروز افتادگی شانه است.

این متخصص طب ورزشی با اشاره به علائم افتادگی شانه، اضافه کرد: بسته به میزان افتادگی و در واقع آسیب‌های همراه آن، می‌تواند با یا بدون علامت باشد. شایع‌ترین علامت افتادگی شانه درد همراه با تیرکشیدن در گردن، کتف، بازو و دست است که می تواند باعث کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه، فشار و آسیب برروی تاندون‌های عضلات چرخاننده شانه به‌ویژه در حرکاتی که دست به بالای سر می‌رود، شود که درد زیادی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: محدودیت شدید دامنه حرکتی شانه در آسیب‌های تاندون‌های چرخاننده ایجاد و به تدریج عضلات اطراف شانه ضعیف و کوچک شده و مشکلات عدیده‌ای برای بیمار ایجاد می‌کند.

صالحی افزود: افتادگی شانه موجب می‌شود تا فضایی که تاندون‌ها و عضلات از آن فضاها عبور می‌کنند، کوچک شده و در واقع گیرافتادگی تاندون‌ها در ناحیه شانه ایجاد شود.

این متخصص طب ورزشی اظهارداشت: این اتفاق می‌تواند برای بدن بسیار خطرناک باشد، زمانیکه تاندون‌ها دچار پارگی شوند احتمال التیام و بهبودی آن بسیار کم است و قسمتی از عملکرد شانه از بین می‌رود و فرد در انجام فعالیت‌های روزانه دچار مشکل می‌شود چراکه هر زمان فرد دست‌ها را بالای سر ببرد دچار دردهای شدید در ناحیه شانه خواهد شد.

وی درباره راه‌های درمانی این عارضه گفت: اگر پارگی و آسیب جدی‌ای وجود نداشته باشد درمان ورزشی، حرکات اصلاحی و فیزیوتوراپی توصیه می‌شود اما در صورت وجود آسیب خفیف ورزش‌های درمانی و در صورتی که آسیب‌ها حاد باشد عمل جراحی صورت می‌گیرد.

صالحی تاکید کرد: مردم باید افتادگی شانه را در مراحل اولیه جدی بگیرند و با انجام تمرینات ورزشی مناسب از این عارضه جلوگیری کنند.


علائم افتادگی شانه

خارج شدن شانه‌ها از وضعیت عادی (از دست دادن وضعیت چهارشانه)
-درد در اطراف شانه و گردن
-ضعیف شدن عضلات اطراف شانه‌ها
-کاهش تحرک مفصل شانه
-کاهش عملکرد قلب و ریه

خوشبختانه با اجرای گام‌های زیر می‌توانید قدم مهمی در حل این مشکلات بردارید:


۱٫ گوشه‌های دیوار

با گوشه‌های دیوار می‌توانید تمرین‌های بسیار مؤثری در تقویت کمر و از بین بردن افتادگی شانه‌ها انجام دهید. این تمرین بسیار ساده است، اما زمانی که آن را امتحان کنید به تأثیر فوق‌العاده‌اش پی می‌برید. اگر انجام آن در گوشه دیوار دشوار است، می‌توانید تمرین را از زمین شروع کنید. هنگام انجام این کار موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

· دنبالچه، سر، بالا و پایین کمرتان باید به دیوار تکیه داشته باشد

· باید اندکی پاهایتان را تکان دهید

· چانه‌تان را عقب نگاه‌دارید

· آرنج و دستانتان نیز باید به دیوار تکیه داشته باشند

· آرنجتان باید با دیوار زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد

۲٫ تقویت عضلات پشت

با تقویت عضلات پشت می‌توانید برای مدت طولانی راست بایستید و خسته نشوید. انجام بارفیکس و چست پرس عضلاتتان را تقویت می‌کنند.

۳٫ تمرین با نوار کشی

تمرین با بندهای کشی نیز در تقویت عضلات پشت مفیدند. بسیار ساده است: کافی است یک نوار کشی مخصوص ورزش تهیه‌کرده و آن را به دیوار وصل کنید. از طریق ویدئوهای آنلاین می‌توانید تمرین‌های زیادی بیاموزید. حین انجام این تمرین‌ها شانه‌هایتان را پایین نگاه‌دارید.

۴٫حرکات اصلاحی تقویت عضلات بالابرنده کتف
در وضعیت ایستاده سعی کنید در سمتی که شانه افتادگی دارد کتف را بالا بیاورید و حدود ده تا پانزده ثانیه نگه دارید. این حرکت را به حالت پرتاب شانه افتاده به سمت بالا به طور پی در پی انجام بدهید.

در حالت ایستاده قرار بگیرد و سعی کنید شانه‌ها را به سمت بالا ببرید. سپس سعی کنید شانه‌ها را پایین‌تر از حد طبیعی بیاورید. تمرین بعدی جلو و عقب بردن شانه هاست. بطوری که باید کتف‌ها را از هم دور یا به هم نزدیک کنید.