خواص پیاز از درمان دیابت تا کاهش التهاب، التیام زخم، تسکین درد

خواص پیاز از درمان دیابت تا کاهش التهاب، التیام زخم، تسکین درد

حتی اگر پیاز دوست ندارید نمی توانید منکر خواص پیاز شوید. قرن ها پیاز به عنوان یک درمان کننده طبیعی مورد استفاده بوده است. هزاران سال است که انسان از خواص پیاز برای سلامتی بهره مند می شود. پیاز از خانواده سیر است که در انواع دیگر مانند پیازچه، تره فرنگی وجود دارد. این سبزی قرن ها به عنوان یک طعم دهنده و همچنین یک دارو کشت و مصرف می شود.

پیاز در چندین اندازه و رنگ کشت می شود. پیاز قرمز، پیاز سفید و پیاز زرد که البته طعم هر کدام نیز بسته به فصل رشد آن مختلف می باشد. طبق برآوردی که شده سالانه ۱۰۵ میلیارد پوند پیاز در سراسر جهان برداشت می شود. به گفته سازمان غذا و کشاورزی چین بزرگترین تولید کننده پیاز در جهان شناخته شده است. در مصر باستان عبادتگاه ها از پیاز به عنوان غذا استفاده می کردند. از خواص پیاز می توان کاهش بروز بیماری هایی از جمله سرطان، بیماری های قلبی، چاقی و . . .را مثال زد. قرار دادن پیاز در رژیم غذایی به روش های گوناگون سلامتی را به همراه دارد.

هنوز هم با اینکه بسیاری از داروهای شیمیایی مورد مصرف قرار می گیرد ولی استفاده از خواص پیاز برای کاهش التهاب، التیام زخم، تسکین درد، جلوگیری از عفونت و . . . بهترین گزینه است. ویتامین C موجود در پیاز و همچنین مواد شیمیایی که به طور طبیعی در آن وجود دارد جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار سودمند خواهد بود. همچنین خواص ضد قارچی، ضد لخته شدن خون و خواص ضد التهابی آن شفا دهنده است. دستور العمل های فراوانی برای پخت و مصرف پیاز وجود دارد که به وسیله آنها می توانید پیاز را در وعده های غذایی خود جای دهید.

فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی گیاهان Phytochemical یا فیتونوتریئنت یا ترکیبات غذایی Phytonutrient در میوه ها و سبزیجات ترکیبات طبیعی است که همیشه تاثیرات مفید سلامتی را برای بدن انسان به همراه دارد. فلاونوئیدها که عامل اصلی رنگ میوه ها و سبزیجات است در تحقیقات سال های اخیر مشخص شده تاثیر بسیار خوبی در کاهش ابتلا به پارکینسون، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی دارد. یکی از فلاونوئیدهای با ارزش پیاز کوئوستین است quercetin است که آنتی اکسیدان جلوگیری از سرطان محسوب می شود. از دیگ خواص پیاز می توان گفت که این ماده همچنین امکان ابتلا به عفونت های مجاری ادرار به شدت کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد و سلامت پروستات را در آقایان به همراه دارد.

از دیگر مواد فیتوکمیکال ها در پیاز می توان از دیسولفید Disulfide، تری سولفید Trisulfides، سپائین Cepaene و وینیل دیتائین Vinyldithaiins نام برد. تمام این مواد باعث حفظ سلامتی و مقابله با سرطان، ضد میکرب است. سولفیدهای موجود در پیاز شامل اسیدآمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. سولفور یکی از مهمترین موادمعدنی است که برای ساختار سلول‌ها باید وجود داشته باشد.

پیاز سدیم بسیار کم، چربی و کلسترول صفر دارد. سرشار از فیبر، اسیدفولیک و ویتامین B است که همه باعث می شود تا سلول های جدید ساخته شود. چه پخته به خام پیاز مفید است. هر چند خام آن ترکیبات طبیعی سولفوری بیشتری دارد. فلاونوئیدها در لایه های خارجی پیاز بیشتر وجود دارند. پس وقتی آن را پوست می گیرید مواظب باشید این لایه‌ها را حتی‌الامکان دور نیندازید.

 

مطالعات زیادی درباره اینکه چگونه پیاز می‌تواند منجر به بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن شود، انجام شد. براساس گزارش «مدیکال دیلی»، در اینجا با برخی فواید پیاز آشنا خواهید شد.

متخصص تغذیه دانشگاه تگزاس گفت: پیازها منابع بسیار عالی از ویتامین سی، ترکیبات سولفوریک، فلاونوئیدها و فلاونوئیدها هستند. وی افزود: طبق برآوردها، مصرف پیاز در هر وعده حاوی ۴۵ کالری است و هیچ گونه چربی ندارد.

خواصی برای سلامت قلب
همانطور که می‌دانیم کلسترول لیپوپروتئین کم‌ چگالی (ال دی ال) در دیواره‌های عروق خونی انباشته و در نتیجه منجر به ایجاد لخته خونی می‌شود و خطر ابتلا به حملات و سکته قلبی را افزایش می‌دهد. گفته شده مواد فتوشیمیایی حاوی گوگرد پیاز می‌تواند میزان کلسترول ال‌دی‌ال را در خون کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
طبق مطالعات سال ۲۰۱۷ دانشگاه گولف، پیازهای قرمز قدرت زیادی در مبارزه با سرطان دارند زیرا حاوی میزان زیادی «آنتوسیانین» و «کوئرستین» هستند.

تنظیم قند خون
بیماران دیابتی ممکن است نیاز به اضافه کردن پیاز به وعده غذایی خود داشته باشند زیرا تحقیقات نشان داده که گوگرد پیاز ،مسئول افزایش تولید انسولین است.

مطالب مرتبط